1. آریافیت
  2. تغذیه
  3. نقد و بررسی رژیم غذایی یک گالن شیر در روز

نقد و بررسی رژیم غذایی یک گالن شیر در روز

نقد و بررسی رژیم غذایی یک گالن شیر در روز

زمانی که شما یک گالن یا معادل 4.55 لیتر شیر چرب در طول روز و در کنار رژیم غذایی همیشگی مصرف می‌کنید، در واقع دارید از رژیم شیر یا رژیم GOMAD استفاده می‌کنید. GOMAD حروف اول عبارت Gallon of milk a day به معنای رژیم غذایی یک گالن شیر در روز می‌باشد.

این نوع رژیم که معمولاً ۲ تا ۸ هفته به طول می‌انجامد، برای کاهش وزن خیلی مناسب نیست و تاثیر آن بیشتر روی عضله سازی و افزایش حجم است. برای استفاده از این رژیم لازم است، اطلاعات دقیق‌تری از فواید و عوارض جانبی آن کسب کنید.

یک گالن شیر حاوی چه مواد مغذی‌ای است؟

یک گالن شیر کامل یا پرچرب حاوی مواد غذایی زیر است:

  • ۲۴۰۰ کالری
  • ۱۸۷ گرم کربوهیدرات
  • ۱۲۳ گرم پروتئین
  • ۱۲۷ گرم چربی

نگاهی به این ارقام نشان می‌دهد که شیر سبب اضافه‌وزن می‌شود، به‌ویژه هنگامی‌که ما می‌دانیم مواد پرکالری مایع، راحت‌تر از مواد جامد جذب بدن می‌شوند.

رژیم غذایی یک گالن شیر در روزفیبر که به فرد احساس سیری می‌دهد، در شیر پرچرب وجود ندارد، درنتیجه شخص مقادیر بیشتری از شیر پرچرب مصرف می‌کند و همین امر باعث بالا رفتن وزن می‌شود.

اگر قرار است ۲۴۰۰ کالری جذب شده از طریق یک گالن شیر را با خوراکی‌های جامد جایگزین کنید، باید از ترکیبات زیر استفاده نمایید:

  • دو عدد آووکادو معادل ۶۴۰ کالری
  • سه پیمانه برنج معادل ۶۱۶ کالری
  • یک پیمانه آجیل معادل ۸۱۳ کالری
  • یک و نیم پیمانه سینه‌ی مرغ کباب شده معادل ۳۴۶ کالری

با بررسی این موارد می‌توان علت تمایل افراد به مصرف شیر را درک کرد. چرا که آماده سازی این موارد خوراکی معمولا وقت‌گیر و حتی شاید هزینه بیشتری نیاز داشته باشد. در صورتی که با مصرف 16 لیوان شیر راحت و در دسترس، می‌توان همان مقدار کالری را به بدن رساند.

 رژیم شیر چه مزایایی دارد؟

  • سرعت آماده‌سازی و مصرف ۲۴۰۰ کالری موجود در شیر، از سرعت و آماده‌سازی همان مقدار کالری در مواد جامد بیشتر است.
  • رژیم شیر شما را زودتر به هدفتان در عضله سازی می‌رساند،
  • این رژیم برای وزنه‌برداران و بدنسازان مناسب است.

رژیم شیر برای بدنسازیآیا رژیم شیر خطری برای مصرف‌کنندگان به دنبال دارد؟

باوجوداینکه یک گالن شیر دارای مواد مغذی خاصی است، بااین‌حال باید دقت کرد که این رژیم همیشه خوب نیست. مصرف 4.55 لیتر شیر، بدون استفاده از سایر مواد غذایی، معادل ۱۹۲۰ گرم سدیم (که این رقم معادل ۸۳ درصد از سدیم موردنیاز بدن در طول روز است) و ۸۰ گرم چربی اشباع‌شده (که معادل ۴۰۰ درصد چربی موردنیاز در طول روز است) به بدن وارد می‌کند.

حتما بخوانید: ۱۳ اشتباهی که مانع رشد عضلات شما می‌شوند

جالب است بدانید برخی کارشناسان بر این باورند که چربی اشباع‌شده، ماده‌ای مغذی است که محدودیتی برای مصرف آن وجود ندارد.

آیا رژیم شیر، بیش‌ازحد معمول کلسیم دارد؟

غالب افراد با کمبود کلسیم در بدن که ماده‌ای مغذی است، مواجه هستند. هر فرد بزرگ‌سالی روزانه نیاز به مصرف ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم دارد که این رقم در یک گالن شیر حدوداً معادل ۴۸۰۰ میلی‌گرم است، کلسیم اضافی می‌تواند خطرآفرین باشد.

 

متخصصان امر تغذیه اعتقاد دارند، کلسیم مصرفی مردان و زنان بین رنج سنی ۱۹ تا ۵۰ ساله، نباید بیشتر از ۲۵۰۰ میلی‌گرم در روز باشد.

پژوهش‌های صورت گرفته حاکی از آن است که مصرف بیش از نیاز کلسیم باعث نارسایی یا سنگ کلیه، بروز سرطان پروستات یا بیماری‌های قلبی می‌شود.

مصرف زیاد کلسیم، ممکن است به استخوان‌ها هم آسیب برساند، بااین‌حال تحقیقات بیشتری برای بررسی مضرات کلسیم باید انجام شود.

فواید رژیم شیرآیا رژیم شیر، باعث بروز بیماری‌های گوارشی می‌شود؟

با مصرف شیر احتمال بروز بیماری‌های گوارشی مانند نفخ، حالت تهوع و اسهال دور از ذهن نیست، این عوارض حتی در افرادی که سیستم گوارشی آنان نسبت به لاکتوز شیر حساس نیست، دیده می‌شود.

نوشیدن، هضم و جذب ۱۶ لیوان شیر به خاطر داشتن رژیم، کار آسانی برای سیستم گوارش نیست. به‌منظور سهولت گوارش، لازم است این حجم از شیر، در طول روز به‌دفعات مورد مصرف قرار گیرد زیرا نوشیدن یک‌باره‌ی آن در فرایند گوارش اختلال ایجاد می‌کند.

و سخن آخر این‌که:

رژیم غذایی یک گالن شیر در روز یا رژیم GOMAD، گرچه به افراد، مخصوصاً ورزشکاران برای افزایش وزن و عضله سازی کمک می‌کند ولی رعایت کامل آن خیلی جالب به نظر نمی‌رسد، زیرا بدن قادر نیست حجم کالری ناشی از مصرف شیر را مصرف نماید درنتیجه بخشی از آن به شکل چربی ذخیره می‌شود.

پس برای افزایش وزن یا عضله سازی، بهتر است روش‌های دیگر را نیز تجربه کنید.

اصولاً رژیم‌های غذایی سخت‌گیر، به بدن ضرر وارد می‌کنند، بنابراین عادت غذایی صحیح و رژیم مناسب و متعادلی به‌منظور حفظ سلامتی‌تان در بلندمدت، برای خود ایجاد نمایید، در غیر این صورت مجبور خواهید بود که فشار زیادی به بدنتان تحمیل و عوارض آن را نیز تحمل نمایید.

موضوعات مرتبط
تغذیه
پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را هم ببینید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

برنامه‌های بدنسازی
سایر مطالب
فهرست