زمانی که در شرایطی مثل فعالیت شدید ورزشی و قرار گرفتن در محیط گرم عرق می‌کنیم، در واقع این تعریق واکنش طبیعی بدنمان به این شرایط است. ممکن است خیلی از افراد این سؤال برایشان پیش بیاید که آیا با عرق کردن کالری بیشتری سوزانده می‌شود؟

ما در این مقاله می‌خواهیم این پرسش را بررسی کنیم و از فواید و مضرات عرق کردن نیز آگاه شویم:

هنگامی‌که بدن دچار تعریق می‌شود چه میزان کالری سوزانده می‌شود؟

عده‌ای معتقدند با فعالیت‌هایی مانند بیکرام یوگا -که شکلی از تمرینات یوگاست و در یک مکان با دمای بالا و با تعریق شدید انجام می‌شود- در یک ساعت ۱۰۰۰ کالری سوزانده می‌شود.

یک مطالعه در این زمینه اثبات کرد که: در یک جلسه‌ی ۹۰ دقیقه‌ای بیکرام یوگا، زنان ۳۳۰ و مردان ۴۶۰ کالری انرژی سوزاندند، این میزان برابر با پیاده‌روی مسافتی در حدود ۵٫۴ کیلومتری است که نزدیک به یک ساعت به طول می‌انجامد.

پیشنهاد مطالعه: تمرین‌های جایگزین دویدن

بعضی از فعالیت‌های بدنی که تعریق کم یا حتی بدون تعریق‌اند، مانند شنا، جابجایی وزنه‌های سبک و یا ورزش کردن در هوای سرد قادر به کالری سوزی هستند.

بااین‌حال عرق کردن، معیار و مبنایی برای سنجش شدت یا سختی تمرین به‌حساب می‌آید. کالج پزشکی ورزشی آمریکا پیشنهاد می‌کند، بزرگ‌سالان سالم، در هفته ۵ بار و در هر بار ۳۰ دقیقه تمرین ورزشی انجام بدهند به‌گونه‌ای که باعث عرق کردن فرد شود.

عرق زیاد هنگام ورزشعلت عرق کردن زیاد بعضی از افراد چیست؟

عوامل متعددی از جمله موارد زیر در تعریق زیاد یا کم افراد مؤثرند:

  • ژنتیک
  • عوامل محیطی
  • سن فرد
  • سطح آمادگی جسمانی
  • وزن

دو عامل وزن و سطح آمادگی، در طول یک تمرین ورزشی بیشتر از سایر عوامل در عرق کردن تأثیر دارند، زمانی که وزن بالاست، چون بدن انرژی بیشتری صرف می‌کند و برای خنک کردن توده‌ی بدنی بیشتر، تعریق زیادتری اتفاق می‌افتد.

شروع سریع تعریق نشانه‌ی سلامت جسم شماست و بدن در این شرایط به‌گونه‌ای مؤثر، دمایش را تنظیم می‌کند. عرق کردن سریع، بدن را زودتر خنک می‌کند و فرد می‌تواند فعالیت‌های سنگین‌تر و طولانی‌تری را انجام دهد.

فواید عرق کردن

عرق کردن علاوه بر خنک کردن بدن، فواید دیگری نیز دارد:

  • فعالیت‌های ورزشی، سبب افزایش جریان خون می‌شوند و این فرایند، اکسیژن و مواد مغذی را بهتر انتقال می‌دهد، بنابراین سلول‌های پوست تغذیه و به سلامت آن‌ها کمک می‌شود.
  • اگر در حین تمرین عرق می‌کنید، این امکان وجود دارد که شما به چالش کشیده شده‌اید، ولی اگر احساس گیجی، خستگی یا درد می‌کنید، نشانه این است که دارید فشار شدیدی را تحمل می‌کنید.

خطرات احتمالی عرق کردن زیاد

کاهش آب بدن

با تعریق، کم شدن آب بدن دور از ذهن نیست، در آب‌وهوای گرم و مرطوب، میزان عرق کردن بدن بیشتر اتفاق می‌افتد، به ازای هر مقدار که عرق می‌کنید، باید آب بنوشید، حتی اگر احساس تشنگی هم نکنید. آب همراه داشته باشید و در طول تمرین از آن استفاده نمایید.

به کم‌آبی بدن اهمیت بدهید زیرا ممکن است خطرناک باشد، اگر علائم زیر را مشاهده کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید:

  • خستگی شدید یا نوعی حالت گیجی و کاهش هوشیاری.
  • اگر به مدت ۸ ساعت ادرار نمی‌کنید.
  • هنگامی‌که تپش قلب سریع و ضعیف انجام می‌شود.
  • اگر دچار تشنج شدید.
  • چنانچه سطح هوشیاری‌تان کاهش یافت.

فواید و مضرات عرق کردنهایپرهیدروز

اگر بیش‌ازحد عرق می‌کنید، احتمالاً به هایپرهیدروز مبتلا هستید، تعریق شدید هنگام فعالیت‌های روزانه یا در شب و یا به‌طور ناگهانی و بدون دلیل از هشدارهایی است که مراجعه به پزشک را به شما گوشزد می‌کند.

اگر در حین عرق کردن علائم زیر را هم مشاهده نمودید، به شما توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید:

  • تب بالای ۴۰ درجه و بیشتر
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • تپش قلب سریع

بهترین روش کالری سوزی

همان‌گونه که می‌دانید، برای اینکه وزنتان کم شود، باید مقدار کالری که می سوزانید بیشتر از میزان کالری دریافتی‌تان باشد.

حتما ببینید: بهترین برنامه برای لاغری

۳۵۰۰ کالری، حدوداً برابر با ۴۵۰ گرم چربی است، بر این اساس اگر بخواهید ۴۵۰ گرم وزن کم کنید، لزوماً باید ۳۵۰۰ کالری افزون از کالری دریافتی، بسوزانید.

نتیجه‌گیری

این امکان وجود دارد که تعریق موجب کاهش وزن شود، ورزشکاران برخی رشته‌ها مثل کشتی و اسب‌دوانی برای کاهش وزن سریع از این روش استفاده می‌کنند. باید گفت کالری‌ای که با عرق کردن سوزانده می‌شود، خیلی قابل ملاحظه نیست و راه مطمئنی برای کاهش وزن به‌حساب نمی‌آید.

رژیم غذایی سالم، عدم استفاده از غذاهای فراوری‌شده، ورزش منظم و مشاوره با پزشک، بهترین راه برای داشتن سبک زندگی سالم و کاهش وزن است.

دیدگاه خود را ارسال کنید

Please enter your comment!
Please enter your name here