افرادی که به‌صورت طبیعی بدن‌سازی کار می‌کنند، همیشه یک سؤال در ذهن خود دارند، در طول دوره حجم چه مقداری پروتئین در روز باید مصرف کنم؟ در دوره کات و چربی سوزی چطور؟ در این مقاله به این دو پرسش بدن‌سازهای طبیعی پاسخ می‌دهیم.

مصرف مقدار مناسب پروتئین، دومین عامل اصلی هنگام بدن‌سازی به‌صورت طبیعی محسوب می‌شود. این عامل در هر دو دوره افزایش وزن و کاهش چربی اهمیت دارد. اصل و عامل اول در این ورزش مقدار مصرف کالری است.

  • در دوره عضله سازی، وقتی‌که پروتئین زیادی مصرف می‌کنید، بخش بیشتری از این پروتئین به عضله تبدیل می‌شود.
  • در دوره کات و چربی سوزی، بخش بیشتری از پروتئین مصرفی صرف حفظ بافت عضله و حتی رشد بیشتر آن می‌شود، به‌عبارت‌دیگر وزن ازدست‌رفته در دوره کات از ذخایر چربی بدن خواهد بود.

بدن‌سازهای طبیعی و پروتئین

وقتی‌که به‌صورت طبیعی بدن‌سازی کار می‌کنید، نمی‌توانید هر چه که دلتان خواست پروتئین مصرف کنید. فراموش نکنید که بدن شما دارای حدی برای اضافه کردن بافت عضله است. پس مصرف بیش‌ازحد پروتئین تأثیر خاصی نخواهد داشت و درواقع امکان تبدیل اسیدآمینه به گلوکز را افزایش می‌دهد.

حتما ببینید: عضله سازی و چربی سوزی در زمان استراحت بین ست‌ها

این موضوع در افرادی که از استروئیدها استفاده می‌کنند اهمیتی ندارد. چراکه در این افراد سنتز پروتئین به‌صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته انجام می‌شود. همین موضوع امکان مصرف پروتئین بیشتر و تبدیل آن به عضله را به این افراد می‌دهد. به همین دلیل است که برخی بدن‌سازهای حرفه‌ای در روز بیش از ۴۰۰ گرم پروتئین مصرف می‌کنند.

مقدار مصرف پروتئین برای بدن‌سازهای طبیعی

در دوره افزایش حجم بیشتر بدن‌سازهای طبیعی به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن ۲ الی ۲٫۵ گرم پروتئین مصرف می‌کنند.

در دوره کات و چربی سوزی بیشتر بدن‌سازهای طبیعی به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن ۲٫۵ الی ۳ گرم پروتئین مصرف می‌کنند.

افزایش مصرف پروتئین هنگام کاهش وزن گزینه خوبی محسوب می‌شود. این کار باعث حفظ بافت عضله و سطح ثابت قند خون می‌گردد.

اگر دنبال یک برنامه بدنسازی کامل و جامع به همراه رژیم غذایی، مکمل های پیشنهادی و آموزش تصویری تک تک تمرینات هستید، حتما بخش برنامه‌های بدنسازی سایت آریافیت را مشاهده کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

Please enter your comment!
Please enter your name here