حتماً می‌دانید، قهوه کافئین دارد، این ماده پرمصرف (کافئین) با تغییر عملکرد مغز، تغییراتی در رفتار، ادراک و خلق انسان ایجاد می‌کند و اصطلاحاً فعال‌کننده‌ی روان است.

کافئین که امروزه در مکمل‌های چربی سوز نیز یافت می‌شود، می‌تواند چربی را از بافت خارج و مقدار سوخت‌وساز را افزایش دهد. ما در این نوشته به دنبال این هستیم که بفهمیم آیا واقعاً قهوه به چربی سوزی و کاهش وزن کمک می‌کند؟

قهوه حاوی محرک‌هاست

محرک‌ها هم موادی هستند که سیستم اعصاب مرکزی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، برخی از آن‌ها که بر سوخت‌وساز بدن تأثیرگذارند عبارت‌اند از:

  • کافئین: کافئین بیشترین ماده محرک موجود در قهوه است.
  • تئوبرومین: این نوع محرک بیشتر در دانه‌ی کاکائو وجود دارد و به مقدار کمتری در قهوه پیدا می‌شود.
  • تئوفیلین: این محرک هم در قهوه موجود است و هم در کاکائو و برای بهبود آسم مفید است.
  • کلروژنیک: این ماده که یکی از محرک‌های اصلی در قهوه می‌باشد، قادر است سرعت جذب کربوهیدرات را کم کند.

عمده‌ترین ماده موجود در قهوه کافئین است که توان بالایی دارد، کافئین یک ماده‌ی انتقال دهنده‌ی عصبی مهارکننده به نام «آدنوزین» را غیرفعال می‌کند، با این کار، فعالیت نورون‌ها زیاد شده و انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین رها می‌شوند که این پروسه افزایش انرژی و هوشیاری را به دنبال دارد، بنابراین کافئین این امکان را به شما می‌دهد که در زمان خستگی هم به فعالیت خود ادامه دهید.

قهوه و متابولیسمقهوه باعث تجزیه چربی می‌شود

با تحریک سیستم عصبی، کافئین سیگنال‌هایی به سلول‌های چربی ارسال می‌کند و از طریق هورمون «اپی نفرین» در خون باعث شکسته شدن آن‌ها می‌شود.

اپی نفرین که با نام «آدرنالین» نیز معروف است، از راه خون به بافت چربی نفوذ کرده، آن را می‌شکند و آزادی اسیدهای چرب را به داخل خون تسهیل می‌کند.

حتما بخوانید: سیکس پک سریع با ۷ نکته عملی و ساده

باید توجه داشته باشید تا هنگامی‌که کالری دریافتی شما بیشتر از کالری مصرفی‌تان باشد، رها شدن اسیدهای چرب، به‌تنهایی قادر نیست در کاهش وزن شما نقش داشته باشد.

شما زمانی می‌توانید روی کاهش وزن حساب باز کنید که انرژی مصرفی‌تان بر انرژی دریافتی‌تان بچربد. کافئین می‌تواند به‌عنوان یک مکمل، در روند کاهش وزن مؤثر باشد.

کافئین سوخت‌وساز را بیشتر می‌کند

کافئین در افزایش میزان سوخت‌وساز مؤثر عمل می‌کند، اگر میزان سوخت‌وساز در حالت آرامش و استراحت (RMR) بیشتر باشد، شما آسان‌تر می‌توانید کاهش وزن داشته باشید و بدون نگرانی، غذای بیشتری میل نمایید.

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد، کافئین می‌تواند مقدار سوخت‌وساز را در حالت استراحت ۳ تا ۱۱ درصد اضافه کند، این افزایش ناشی از زیاد شدن چربی سوزی است، این فرایند در افراد چاق شدت کمتری دارد.

یک پژوهش نشان می‌دهد که کافئین میزان چربی سوزی در اشخاص لاغر را ۲۹ درصد افزایش می‌دهد ولی این مقدار برای افراد چاق ۱۰ درصد است.

اثر کافئین در افراد جوان شدت بیشتری دارد و با افزایش سن روند این تأثیر کمتر می‌گردد.

کافئین و لاغری در بلندمدت

جالب است بدانید که با گذشت زمان، بدن نسبت به کافئین مقاوم شده و چه‌بسا میزان کاهش وزن کمتر شود.

این چرخه کاهش وزن از طریق مصرف کافئین، غالباً کوتاه‌مدت است و بعد از مدتی بدن نسبت به آن مقاوم می‌شود و کافئین ممکن است قادر نباشد که تأثیر اولیه را داشته باشد، با این اوصاف کافئین هم چنان می‌تواند اشتها را کم کند.

حتما بخوانید: برای افزایش سطح تستوسترون این خوراکی‌ها را مصرف کنید

نتایج حاصل از یک مطالعه ثابت کرده که کافئین می‌تواند اشتهای مردان را کاهش دهد، به‌گونه‌ای که بعد از مصرف آن، غذای کمتری بخورند، درحالی‌که در زنان چنین تأثیری دیده نشده، تحقیقی دیگر این تأثیر را در مردان نیز مشاهده نکرده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که نقش کافئین و قهوه در لاغری، در افراد مختلف، متفاوت است.

دیدگاه خود را ارسال کنید

Please enter your comment!
Please enter your name here