چرا ویتامین مصرف می‌کنیم؟ بهترین زمان برای مصرف و جذب مولتی‌ویتامین‌ها چه موقع است؟ این‌ها نمونه و بخشی از سوالاتی است که برای افراد در مورد مصرف مولتی‌ویتامین مطرح می‌شود که به دنبال پاسخ آن هستند.

اگر یک فرد حتی یک برنامه غذایی مناسب داشته باشد، باز لازم است بخشی نیازهای غذایی خود را از راه مصرف مولتی‌ویتامین تأمین نماید، به‌ویژه زمانی که فرد ورزشکار باشد یا اینکه رژیم غذایی داشته باشد.

غالب مردم به مسئله تأمین ویتامین‌های بدن کم‌توجه‌اند و تنها با مصرف یک تا دو واحد میوه و سبزیجات مقدار کمی ریزمغذی دریافت می‌کنند. درحالی‌که که جهت دریافت ویتامین و املاح، دست‌کم باید ۵ واحد میوه و سبزی در روز مورداستفاده قرار گیرد.

این دریافت کم ویتامین سبب شده متخصصان برای بیشتر مردم که رژیم غذایی مناسبی ندارند، مولتی‌ویتامین تجویز نمایند.

مصرف مولتی‌ویتامین‌ها چه اهمیتی دارد؟مصرف مولتی‌ویتامین‌ها چه اهمیتی دارد؟

مولتی‌ویتامین‌ها نمی‌توانند جایگزین مواد غذایی باشند، اما درصورتی‌که رژیم و سبک غذایی شما نیاز بدن را تأمین نکند، ویتامین‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. مصرف آن‌ها در کنار مواد غذایی، علاوه بر تأمین نیازهای تغذیه‌ای، سبب پیشگیری و کاهش عوارض بیماری‌ها می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: همه چیز در مورد پروتئین وی

برای نمونه فولیک اسید برای درمان کم‌خونی، قرص‌کلسیم+ویتامین D برای پیشگیری یا کاهش عوارض پوکی استخوان و پیشگیری از سرطان مؤثرند.

چرا برخی معتقدند که مولتی‌ویتامین‌ها باید همراه غذا مورداستفاده قرار گیرند؟

برخی ویتامین‌ها برای اینکه جذب شوند، به چربی نیاز دارند، لذا باید با غذاهای چرب مصرف شوند. ویتامین‌ها شامل: ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K می‌شوند.

ویتامین‌های گروه B مانند B1 تا B12 از جمله ویتامین‌های محلول در آب هستند که با غذا دریافت می‌گردند. بهتر است این نوع ویتامین‌ها هم‌زمان با خوردن غذا به‌ویژه میوه‌ها و سبزیجات مصرف شوند.

ویتامین‌های محلول در آب مثل B و C ضرورتی ندارد که حتماً همراه غذا مورداستفاده قرار گیرند، هر زمانی مصرف شوند (صبح یا شب) به‌راحتی جذب خواهند شد. ویتامین C اگر قبل از خواب مصرف شود، ممکن است در خواب اختلال ایجاد کند.

مولتی‌ویتامین‌ها چه زمانی باید مصرف شوند؟مولتی‌ویتامین‌ها چه زمانی باید مصرف شوند؟

شاید شنیده باشید که می‌گویند صبح‌ها یا شب‌ها قبل از زمان مناسبی برای مصرف مولتی‌ویتامین‌هاست. یا اینکه گفته‌شده اگر ویتامین‌ها با غذا مصرف گردند بهتر جذب می‌شوند. برخی خوردن کلسیم مثل شیر را در شب توصیه می‌کنند تا خواب راحتی داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: سیکس پک ساده با ۷ روش علمی

بیشتر پزشکان و متخصصان تغذیه، توصیه می‌کنند که ویتامین را زمانی بخورید که بالاترین جذب را دارد. گاهی اوقات همراه کردن مصرف ویتامین‌ها با بعضی از خوراکی‌ها، اثربخشی آن‌ها را کم می‌کند. در مجموع وعده‌ی ناهار مناسب‌ترین وعده برای مصرف ویتامین‌هاست.

قرص آهن را چه موقع باید مصرف کرد؟

قرص آهن را زمانی مصرف کنید که معده شما خالی است، زیرا با معده خالی بدن مقدار بیشتری آهن جذب می‌کند. اگر در این زمان، مصرف قرص باعث حالت تهوع می‌شود، بهتر است پس از غذا و قبل از خواب میل شود.

توجه داشته باشید، اگر مصرف قرص آهن برای شما تجویز گردیده، همراه آن شیر ننوشید و قرص کلسیم و لبنیات نخورید، چرا که جذب آهن را کم می‌کند.

گرچه ویتامین C هم از ویتامین‌های محلول در آب است ولی فقط چند ساعت در خون باقی می‌ماند و خیلی زود از راه کلیه‌ها دفع می‌شود. بنابراین بهتر است، این ویتامین بین هر سه وعده‌ی غذایی تقسیم و مصرف شود.

ویتامین C تنها ویتامینی است که اگر زیاد هم مصرف شود، اضافی آن دفع شده و خطر و عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند. ویتامین‌هایی مثل C که محرک هستند، بهتر است قبل از خواب مصرف نشوند زیرا سبب بیدار ماندن می‌شوند.

مصرف ویتامین‌هانکات قابل توجه قبل از مصرف ویتامین‌ها

پوست میوه و یا سبزیجات دارای فیبر زیادی هستند که با ایجاد یک پوشش مانع جذب برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌شوند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف فیبر از ویتامین‌ها استفاده نکنیم.

چنانچه برای رفع یبوست یا کاهش وزن از فیبر خوراکی استفاده می‌کنید، بهترین زمان برای جذب آن صبح است و باید قرص‌های مکمل ویتامین و املاح همراه آن مصرف نشود، فیبر مانع جذب آهن می‌شود.

پیشنهاد ویژه: برنامه بدنسازی برای افزایش حجم

مناسب‌ترین راه تأمین ویتامین‌ها، مواد غذایی به‌خصوص میوه و سبزیجات است. مصرف خودسرانه‌ی ویتامین‌ها به سلامتی آسیب می‌رساند.

نکات مهم قبل از خرید و مصرف مولتی‌ویتامین‌ها

از شرکت‌های تولیدکننده مطمئن و معروف با برند و برچسب معتبر ویتامین را تهیه کنید، با این کار شما متوجه می‌شوید، ویتامینی که مصرف می‌کنید، دقیقاً حاوی اطلاعات و ترکیبات روی برچسب آن است.

فرمول ویتامین خریداری‌شده با سن، جنس و شرایط جسمی شما تطبیق داشته باشد، مکمل‌هایی تهیه کنید که مواد مضر مانند قند، نشاسته، گلوتن و رنگ و طعم‌دهنده‌ی مصنوعی نداشته باشد.

نکات مهم قبل از خرید و مصرف مولتی‌ویتامین‌هانتیجه‌گیری

بدن به‌طور طبیعی نیازمند مولتی‌ویتامین‌هاست، این نیاز برای گروهی از سالمندان، برخی از کودکان، مبتلایان به بیماری‌های مزمن و گوارشی، ورزشکاران و کسانی که رژیم غذایی دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

با این تفاسیر، توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه‌ی مولتی‌ویتامین‌ها پرهیز نمایید زیرا ممکن است علاوه بر نداشتن سود برای شما، عوارضی نیز به همراه داشته‌باشد.

قرص‌های مولتی‌ویتامین در دسته‌ی داروها قرار داشته و عوارض خاص خود را دارند، باید با توجه و دقت لازم مورداستفاده قرار گیرند.

دیدگاه خود را ارسال کنید

Please enter your comment!
Please enter your name here